انجام حاجات مردم واحترام به پدرو مادر

فرهنگی اجتماعی

انجام حاجات مردم واحترام به پدرو مادر

 

انجام حاجات مردم
 
از جمله تعليمات بنيادي اسلام در صحنه زندگي اجتماعي ، پرورش روح نوع دوستي در افراد بشر است . برنامه هاي اسلام در اين زمينه ، بسيار جالب و تحسين برانگيز است ؛ زيرا پيروان اسلام از جهات مختلف و در ابعاد گوناگون حيات جمعي ، با انواع اين برنامه ها مواجه و رو به رو هستند و در نتيجه روح انسان دوستي و ديگر خواهي و توجه به ابتلائات و احتياجات مردم ، به طور طبيعي در نهاد مسلمانان ، پرورش مي يابد و به كار بستن اين مقررات اخلاقي ، آنان را به صورت انسان هايي والا در مي آورد .
و چقدر بدبخت است مسلماني كه با اين همه برنامه هاي انسان ساز ، باز از چارچوب خودخواهي و نفس پرستي خارج نمي شود ! در فرهنگ اسلامي ضمن برشمردن آثار و نتايج دنيوي و اخروي اين عمل صالح يعني انجام حاجات مردم و رفع نيازمندي هاي آنان ، به شيوه انجام اين وظيفه انساني و چگونگي اقدام به آن  هم توجه داده شده است  و درلا به لاي سخنان حكمت آميز ائمه دين نكات ظريف و با اهميتي در اين زمينه ارائه شده است.
از نظر پيامبر ( ص ) آن كسي كه زكات مال خود را مي پردازد و در رفع گرفتاري هاي مردم تشريك مساعي مي كند ، بخيل نيست ؛ بلكه بخيل كسي است كه از پرداخت زكات ( و حقوق شرعي ) خودداري مي كند و در رفع گرفتاري مردم نمي كوشد ليكن در موارد ديگر ولخرجي مي نمايد .
و به فرموده آن بزرگوار ، هر كس شب را سحر كند و در انديشه كارسازي و رفع مشكلات و مهمات مردم مسلمان نباشد ، مسلمان واقعي نيست ، خداوند مددكار و ياور مؤمن است مادامي كه او كمك كار برادر ايماني خويش است .  قضاي حاجت يك نفر مؤمن بسيار  با ارزشتر است از روزه و اعتكاف يك ماهه  و از عبادت  آن كس كه هزار سال خداوند را عبادت كرده به اين ترتيب كه روزها را روزه  و شبها را به نماز ايستاده باشد .
امام باقر (ع) فرمود : هركس حاجت خود را نزد من آورد من فوراَ آن را برآورده مي سازم تا مبادا موقعيت از دست برود و من توفيق انجام خدمت مجدد درباره ي او را به دست نياورم و در نتيجه از چنين ثواب و پاداش عظيم محروم گردم. گاهي مؤمني احتياج و نياز خويش را نزد برادر ايماني اش مي برد و چون او قدرت انجام وظيفه و توانايي رفع آن حاجت را ندارد غمگين مي شود و خداوند به سبب همين دل شكستگي و اندوهگيني ، او را به بهشت وارد مي كند .
و امام ششم نيز طي حديثي به ويژگي و خصوصيت اين عمل خير اشاره فرموده و گفت : خداوند ، در صورتي به عمل خدمت به مردم و انجام حاجت آنان اجر و پاداش مي دهد كه شخص محتاج هنوز زبان به سئوال نگشوده و آبروي خويش نريخته حاجتش از سوي مردم نيكوكار و كارپرداز ، برطرف شود ؛ اما اگر او در اثر فشار فقر و نيازمندي روي خود را سرخ كند و آبرويش را بريزد و نداند كه سرانجام حاجت او برآورده خواهد شد يا نه ، در اين صورت اگر مردم نيكوكار ، همه دارائي شان را هم در اين راه بدهند با آبروي شخص مؤمن كه با سئوال و عرض حاجت ريخته شده نمي تواند برابري كند .
امام در يك سخن نغز و شيواي ديگر و با يك تمثيل ، ارزش مشكل گشايي مردم را چنين توصيف فرمود :
خلائق به منزله ي عائله ي خداوندي هستند و محبوبترين مردم نزد خدا مهربانترين آنها براي عائله الهي هستند و دوست داشتني ترين آنان ، كساني هستند كه در رفع نيازمنديهاي بندگان خدا كوشايند . و چقدر ارزشمند است اين كه برادر ايماني تو به تو اعتماد كرده و زبان به عرض حاجت نزد تو بگشايد .
امام موسي كاظم ( ع ) فرمود : بردن حاجت نزد برادر ايماني ، همچون رحمتي است كه از سوي خداوند به وي حواله مي شود . اگر او آن حاجت را برآورد ولايتش را به ولايت ما پيوند زده كه ولايت ما متصل به ولايت الهي است ، اما اگر او با وصف قدرت و توانايي از كوشش در انجام آن حاجت ،‌كوتاهي كند و يا دست رد بر سينه او زند، در واقع به خودش ظلم و ستم كرده است .
روزي علي (ع) خطاب به كميل چنين فرمود : به خانواده ات دستور بده در تحصيل مكارم اخلاق بكوشند و حتي در تاريكي هاي شب به انجام حاجات مردم و رفع نيازمندي هاي آنان بپردازند . سوگند به خدايي كه جان من در دست اوست هيچ كس بر دل انسان مؤمني ، سرور و شادماني وارد نمي كند . مگر آنكه خداوند از اين عمل خير يعني سرور و شادماني ، مايه لطفي مي آفريند كه در موقع نزول بلا و به هنگام گرفتاري ، سريعتر از سرعت سيلاب در سراشيبي به امداد او مي رسد و او را از گرفتاري نجات مي دهد . و راجع به اشخاصي كه در مواقع نياز ، چرب زباني مي كنند و در وقت بي نيازي ، با مردم جفا كارند فرمود: چقدر زشت است كرنش به هنگام نيازمندي و جفاكاري در وقت بي نيازي .
از ديدگاه امام جعفر صادق (ع) ، مال و منال هيچ كس افزون نمي شود مگر آنكه مسئوليت اجتماعي او سنگين تر مي گردد و حجت خدا بر او تمام مي شود . پس تا مي توانيد در اين زمينه كوشش كنيد و براي خود حجت داشته باشيد با برآوردن حاجات و نيازمندي هاي برادران ايماني . و در حديثي در ترغيب به رسيدگي به وضع برادران مسلمان فرمود : بهترين شما بخشندگان شما و بدترين تان بخيلان هستند و بهترين كارها خدمت به برادران ديني و كوشش در رفع نيازمندي هاي آنان است تا بدين وسيله دماغ شيطان به خاك ماليده شود و انسان از آتش دور و داخل بهشت گردد. اين را به دوستان ، ياران عزيز و گرانقدرتان بگوئيد آنان كه چه در تنگدستي و چه در توانگري در خدمت به مؤمنين و قضاي حاجات آنها مي كوشند .
شما در اين امر خير يعني انجام حاجات مردم و خدمت به آنان بر يكديگر سبقت بجوييد و به انجام آن حرص بورزيد و علاقه نشان دهيد .
اجر و پاداش : رسول خدا در بيان اجر و پاداش انجام حاجات مردم فرمود : در ميان پيروان من كساني هستند كه خداوند متعال در بهشت ، آن اندازه به آنان مقام و درجه و كاخ هاي باشكوه مي بخشد كه تمام نعمت هاي دنيا در كنار آنها ، همچون تل خاكي است در صحراي بيكران . آنان كساني هستند كه هر گاه يكي از برادران ديني شان را فقير و نادار يافتند در برابرش فروتني مي كنند و به او كمك مالي مي نمايند و پيش از آنكه او ذلت و خواري سؤال را بر خود هموار كند نيازش را بر مي آورند . اينان در اثر ادامه به اين عمل صالح و پرداختن به انجام حاجت هاي مردم فقير و بينوا ، به طور مداوم ارتقاء رتبه پيدا مي كنند و مقامشان در بهشت بالاتر مي رود و بر تعداد كاخ ها و قصرهايشان افزوده مي شود و به چند برابر مي رسد . آنگاه فرشتگان و خادمان اين مقامات و قصور اظهار مي دارند پروردگارا ! ما را توان خدمت و كار در اين همه كاخ و قصر نيست از فرشتگان ديگر به ما كمك بده . و از سوي خدا خطاب مي رسد : من شما را به زحمت نمي اندازم و خارج از قدرت و توانايي تان كاري به شما نمي سپارم . هر قدر كمك مي خواهيد بر تعدادتان بيفزايم !
از نظر رسول بزرگوار اسلام ( ص) هر كس حاجت و نياز مردم با ايمان را برطرف كند خداوند بسياري از حوائج و نيازمندي هاي خود او را برطرف مي سازد كه كمترين آنها بهشت است . و خدمت به مردم و انجام حاجت هاي آنان وسيله ايمني در برابر سختي هاي روز قيامت است . و مؤمنان برادران يكديگرند . لذا احتياجات همديگر را رفع مي كنند و خداوند در پاداش اين كار نيكو ، مشكلات آنان را در روز قيامت آسان مي گرداند .
علي اميرالمؤمنين (ع) ، سالار سخن و حكمت فرمود : " ما قضي مسلم لمسلم حاجه الا ناداه الله علي ثوابك ولا ارضي لك بدون الجنة " يعني : هر مسلماني نياز مسلمان ديگر را برآورد خداوند او را صدا مي كند و مي فرمايد كه پاداش تو به عهده من است و من براي تو  به كمتر از بهشت خشنود نيستم .
امام صادق (ع) خطاب به مفضل فرمود : خداوند عده اي را براي خدمت به خلق و انجام حاجات مردم فقير شيعه معين فرموده تا بدين وسيله بهشت را برايشان ارزاني بدارد ، اي مفضل ! اگر بخواهي مي تواني از آن بندگان خدا باشي .
مؤمني كه به قصد خدمت و قضاء حاجت برادر ديني اش ، قدم بر مي دارد خداوند در برابر هر قدمي ، يك حسنه و ثواب برايش مي نويسد و يك گناه از گناهانش را محو مي سازد ؛ چه موفق به انجام آن حاجت باشد يا نه . اما اگر فرد مسلمان و مؤمني ، خيرخواه برادرش نباشد و در صدد خدمت به او و قضاء حاجتش بر نيايد ، به خدا و رسول خيانت كرده و حضرت محمد (ص) در روز قيامت خصم و دشمن او خواهد بود .
اگر انسان مؤمني ، حاجت و نياز خود را نزد برادرش ببرد و او قادر باشد كه به تنهايي و يا به كمك ديگري آن را انجام دهد ولي نكند خداوند در روز قيامت او را در حالي كه دستهايش به گردنش بسته شده در محشر نگاه مي دارد تا همه ي خلائق از حساب فارغ گردند .
هيچ مؤمني از وجهه و آبروي خود برا ي برادر ديني اش خرج نكرد الا اين كه خداوند روي او را بر آتش دوزخ حرام گرداند.  چنين فردي هرگز در روز قيامت مزه ي ذلت و خواري را نخواهد چشيد و همچنين هر مؤمني كه از بذل آبرو و شخصيت براي مؤمنان ، مضايقه كند در همين دنيا مزه ذلت و خواري را خواهد چشيد و در روز قيامت نيز شعله هاي آتش صورتش را مي سوزاند يا براي هميشه در ميان آتش مي ماند و يا سرانجام آمرزيده مي شود و نجات پيدا مي كند .
از ديدگاه اسلام نيازمندهاي مردم براي اشخاص متمكن و دارا ، يك نوع نعمت محسوب مي شوند تا بدين وسيله ضمن رفع حاجات و انجام نيازهاي مردم ، به فيض و ثواب الهي برسند . امام سجاد (ع) فرمود : نيازمندي هاي مردم به شما از جمله نعمت هاي الهي است ، از انجام آنها خسته نشويد . و در سخني ديگر فرمود : اي شيعيان ! دير يا زود شما داخل بهشت خواهيد شد پس سعي كنيد كه درجات و مقامات بالاتري به دست آوريد و بدانيد آن كسي مقامش برتر و درجه اش عالي تر است كه در دنيا براي برادران ايماني اش و به فقرا و مستمندان كمك مالي نمايد . خداوند برخي از شما را به واسطه حتي يك كلمه سخن گفتن با يك مؤمن تهيدست ،  بيش از پيمودن ره صد ساله ، به بهشت نزديك مي كند اگر چه او در ميان آتش گرفتار باشد . پس احسان و خوبي به برادران را فراموش نكنيد كه در روز قيامت براي تان سودمند خواهد بود .
ضمانت انجام حاجت :
در حساسيت و اهميت اين مسئله همين قدر كافي است كه قول امداد و تعهد كمك به برادران ديني در صورت امكان از نظر اخلاقي الزام آور است و مسئوليت اخلاقي ايجاد مي كند . رسول اكرم (ص) فرمود : هر كس در انجام نيازها و حاجت هاي مردم ضمانت كند خداوند نيازهاي خود او را برآورده نمي سازد تا اين كه آن كس در انجام تعهد و عمل به ضمانتش وفا كند و حاجت برادرش را برآورد .
سيره اي از امام علي (ع) :
بزرگان اسلام در رفع احتياجات مردم و كمك مالي به آنها ، شخصيت انساني و كرامت آنها را در نظر مي گرفتند و سعي مي كردند كه حرمت اشخاص و شئون آنها را حفظ نمايند .
روزي مردي فقير و محتاج نزد امام علي (ع) آمد و خواست اظهار حاجت كند . علي (ع) براي اينكه آبروي او در ميان مردم حفظ شود او را از به زبان آوردن حاجتش منع فرمود و گفت : حاجت خود را با انگشت روي خاك نقش كن .
مرد روي زمين و خاك نوشت : من شديداً فقير و محتاجم .
علي (ع) خطاب به قنبر فرمود : برو دو قواره پارچه ( حله ) براي او بياور .
مرد پس از آنكه اين بزرگواري را از علي (ع) ديد اشعاري در مدح و ثناي آن حضرت خواند.
علي (ع) دوباره به قنبر فرمود : يك صد دينار ديگر هم به او بده .
مردمي كه در مجلس حاضر بودند و از اين ماجرا مطلع شدند به اعتراض گفتند : يا علي ! خيلي دادي و واقعاً اين مرد را بي نياز ساختي !
علي (ع) پاسخ داد : شنيدم رسول خدا (ص) فرمود كه هركس را در جايگاه خود قرار دهيد ( يعني اين مرد داراي كمال است و مستحق تكريم و احترام بيشتر مي باشد ).  سپس فرمود : من در شگفتم كه برخي  با پول خود غلام و برده مي خرند و از آنها كار مي كشند در حالي كه آنان مي توانند با احسان و خوبي به مردم و رفع به موقع نيازمندي آزادگان ، آنان را همچون بنده و غلام خويش كنند كه به هنگام گرفتاري از وجودشان استفاده كنند .
 آيا مي دانيد كه پدر و مادر پس از خداوند متعال بزرگترين حق را به گردن ما دارند ؟
و آيا مي دانيد نكويي به والدين و اطاعت و فرمانبرداري از ايشان و خوش رفتاري نسبت به آنان از مهمترين فرائض و وظائف انسان هاست ؟
قرآن چه مي گويد ؟ :
قرآن در اين زمينه عاليترين آموزش اخلاقي را انجام داده است : از بني اسرائيل تعهد و پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر نيكي و احسان كنيد ... و يا خداوند حكم فرموده و فرمان داده است كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر احسان و نكوئي نمائيد و هر گاه يكي و يا هر دو ، كهنسال و فرتوت شوند آنان كلمه " اف‌ " هم نگو . ايشان را به تندي از خود مران و برايشان سخني بزرگوارانه بگو و بال عزّت و فروتني و سايه پر مهر و رأفت برايشان بگستران و بگو پروردگارا ! آنان را مورد لطف و مرحمت خويش قرار بده كه در خردسالي به پرورش من پرداخته اند .
يحيي پيامبر مردي بود  مطيع پدر و مادر و خوش رفتار با ايشان و هرگز نافرمان و متمرد نبود.
و عيسي بن مريم گفت : خداوند مرا نسبت به مادرم خوش رفتار و فرمانبردار قرار داده و متمرد و بدبخت قرارم نداده است .
خداوند در قرآن مي فرمايد : ما به انسان نيكي به پدر و مادر را سفارش كرديم ، مادري كه با ناخوشايندي و زحمت زياد او را در شكم خويش حمل كرد و با درد و رنج او را زاييد و حمل و شيردادن او سي ماه به طول انجاميد ...
اين را هم بدانيد كه نافرماني پدر و مادر از گناهان كبيره است و خداوند عاق والدين را شقي و بدبخت مي داند ؛ زيرا كه عقوق و بدرفتاري با ايشان ، فقر و خواري به دنبال دارد . احترام پدر تا اين اندازه اهميت دارد كه در دستورات اخلاقي آمده كه خوب است انسان ، پدرش را با نام صدا نكند بلكه با كنيه و لقب و امثال آن او را صدا بزند .
نتيجه خوبي به پدر و مادر :
رسول بزرگوار اسلام ( ص) فرمود : هر كس دوست دارد عمرش افزون و روزي اش فراوان باشد به پدر و مادرش صله و احسان كند چون اين عمل او ، بخشي از اطاعت خداوند است . به پدر و مادر خود نيكي و خوبي كنيد تا فرزندان شما هم در حق شما نيكي و احسان نمايند . هر كس دوست مي دارد كه لحظه مرگ برايش آسان باشد ، صله رحم كرده و به پدر و مادرش احسان و خوبي كند كه علاوه بر شيريني لحظه مرگ ، پيش از آن فقر و نداري هم ، گريبانگير او نخواهد شد .
گاهي ثروت شخص و يا خانواده اي هر چند نابكار و فاسق به سبب احسان و نكوئي در حق پدر و مادر ، رو به فزوني مي گذارد .
شخصي به امام صادق (ع) گفت : پدري دارم بسيار پير و ناتوان ، او را به دوش مي گيرم و براي قضاي حاجت بيرون مي برم .
امام فرمود : هر چه مي تواني به پدرت خدمت كن و حتي لقمه در دهان او بگذار كه اين كار وسيله نجات تو از آتش دوزخ خواهد بود.
باز فرموده : چه شده كه شما به پدر و مادرتان ـ چه زنده و در قيد حيات باشند و يا مرده ـ احسان و خوبي نمي كنيد ؟! به اين ترتيب كه برايشان نماز بخوانيد و به نيتشان صدقه دهيد و از سويشان حج بگزاريد و روزه بگيريد كه خداوند به همان اندازه براي شما هم پاداش خواهد داد . اين را هم بدانيد كه پيغمبر اسلام (ص) سرور و آقاي نيكوكاران را در روز قيامت ، كسي مي داند كه پس از مرگ پدر و مادر ، براي ايشان احسان و نيكي كند. و به فرموده شارع اسلام رفتن به بهشت براي مؤمني كه مطيع پدر و مادر و خدمتكار آنان است ، حتمي و قطعي است .
خوش رفتاري با والدين موجب آمرزش گناهان مي شود هر چند زياد باشد و اين ،‌ گفته صريح رسول خداست .
امام باقر (ع) نيز طي چند گفتار كوتاه فرمود : هر كس چهار خصلت داشته باشد خداوند در بهشت براي او خانه مي سازد:  با پدر و مادر مهربان باشد و براي آنان اطعام و انفاق كند و با ايشان مدارا كرده و سازگاري نمايد و هرگز اندوهگينشان نكند .
احسان و خوبي به پدر و مادر، فقر و فلاكت را برطرف و هفتاد نوع مرگ سوء را دفع مي كند و بر عمر انسان مي افزايد .
برخي فرزندان ، موقعي كه والدينش زنده اند درباره آنان احسان و نيكي نمي كند. اما پس از وفاتشان بدهي آنها را مي پردازد و از خداوند برايشان طلب آمرزش مي نمايد ؛ چنين فرزندي ، درباره پدر و مادر ، نيكوكار و محسن محسوب مي گردد .
امام رضا(ع) فرمود : برتو باد اطاعت از پدر و احسان و نكوئي به وي و خضوع و فروتني در برابر او و بكوش در تكريم و بزرگداشتش و هميشه صدايت را از صداي او پائين تر بياور. زيرا پدر اصل و ريشه تو است و تو شاخه اي از آن تني ! اگر پدر نبود ، خداوند ارجي برا ي فرزندان قائل نمي شد . پس براي پدر ، جان و مال و جاه خود را بذل كن و ببخش .
دعاي پدر و مادر :
آيا مي دانيد كه دعاي پدر و مادر درباره فرزند از جمله دعاهايي است كه حتماً به اجابت مي رسد.  رسول گرامي مسلمين ( ص) مي فرمايد : بر تو باد جلب دعاي پدر ؛ زيرا آن  از ابرهاي آسمان بالاتر مي رود و خداوند بر آن نظر افكند و گويد : اي فرشتگان ! مانع بالا آمدن آن نباشيد كه مي خواهم آن را برآورده سازم . و فرمود : بپرهيزيد از نفرين پدر كه آن از شمشير ، تيزتر و برنده تر است .
رضايت والدين :
رضاي خدا در رضايت پدر و مادر است ، همچنان كه خشم خدا به همراه خشم و نارضايي ايشان است . از سخنان گهربار پيامبر اسلام (ص) است كه فرمود : دو سال راه بروي كه به پدر و مادرت خوبي و خدمت كني ارزش دارد و ، نيكي به پدر و مادر از بهترين كارهاي خير است .
چند گروه به طور حتم وارد بهشت نخواهند شد از آن جمله است : عاق والدين و آنكه در حق پدر و مادر بدي مي كند . و امام ششم (ع) اين مطلب را ضمن يك تمثيل زيبا چنين فرمود :
در روز قيامت يك پرده از پرده هاي بهشت كنار مي رود و هر موجود جاندار بوي آن را از مسافت پانصد ساله مي فهمد جز يك صنف و آن صنف ، عاق والدين هستند .
نگاه مهرآميز :
نگاه كردن فرزند به روي پدر و مادر از روي مهر و محبت ، عبادت  محسوب مي شود و هيچ فرزند صالحي به والدينش نظر پرمهر و رأفت نيفكند مگر آنكه خداوند براي او در برابر هر نگاه ، هر چند كه روزي صدها بار تكرار شود ، ثواب و پاداش يك حج پذيرفته شده  مي دهد ، همچنان كه اگر يك فرزند با نگاه تند و تيز به پدر و مادر نگاه كند هر چند كه در حق او ظلم و ستم كرده باشند خداوند نمازش را نخواهد پذيرفت .
وامام صادق (ع) فرمود : از آثار عاق بودن آن است كه فرزند ، با نگاه تند و تيز به پدر و مادر نظاره كند .
آثار بدي و بي حرمتي به پدر و مادر :
در سخنان معصومين آمده كه سزا و كيفر سه گناه به آخرت نمي ماند بلكه در همين دنيا گريبانگير انسان مي شود ، از آن جمله يكي  نافرماني و بي حرمتي پدر و مادراست. بدترين فرزندان كساني هستند كه در اثر اهمال كاري و قصور ، سرانجام عاق والدين مي شوند . و فرزندي كه پدر و مادرش را بزند و يا با آنان بدرفتاري كند ملعون و نفرين شده است .
امام باقر (ع) فرمود : روزي پدرم پسري را ديد كه بر بازوي پدر تكيه داده و با او راه مي رود . مشاهده اين وضع ، پدرم را آنچنان به خشم آورد و از آن پسر آن اندازه بدش آمد كه تا زنده بود با او سخن نگفت .
گاهي انسان در طول حيات پدر و مادرش ، به آنان نيكي و احسان مي كند اما پس از وفاتشان بدهي آنان را نمي پردازد و از خدا برايشان طلب آمرزش نمي كند و به اين وضع ادامه مي دهد و سرانجام عاق والدين مي گردد .
رسول اسلام (ص) فرمود : به عاق والدين از سوي خداوند گفته مي شود : هر عمل خير و خوبي مي خواهي انجام بده ؛ من تو را نخواهم بخشيد. همچنان كه به فرزندي كه با پدر و مادرش خوش رفتار است گفته مي شود : تو را خواهم آمرزيد هر چند بار گناهت سنگين باشد . و نيز فرمود : هر كس در حق پدر و مادرش بدي كند ، حتماً اهل دوزخ است و تعجب از كسي است كه پدر و مادرش را زنده درك كرده اما به وسيله خدمت به آنها خود را مشمول عفو و مغفرت الهي قرار نداده است . و ، دماغ آن كسي به خاك ماليده است كه پدر و مادر دارد و در نتيجه خدمت و محبت به آنها مي تواند وارد بهشت شود ولي نكند . نافرماني پدر و مادراز گناهاني است كه هوا را  تيره و تار مي سازد و پائين ترين درجه عقوق و نافرماني ، گفتن كلمه " اف " است و اگر چيزي كم اهميت تر از آن وجود داشت خداوند مي فرمود . و بدتر از هر عقوق و نافرماني مرتبه شديدتري است تا اين كه ( العياذبالله ) انسان يكي از والدين خود را بكشد كه بالاتر و بدتر از آن نتوان ، عقوقي تصور كرد !
سپاس خدا و سپاس والدين :
آيا مي دانيد كه خداوند شكر و سپاسگزاري از خود را ، با سپاس از پدر و مادر ، قرين و همراه ساخته و آنها را غير قابل جدائي از هم دانسته است ؟ اين معني را امام رضا (ع) در حديثي چنين فرمود : " ... خداوند فرمان داده كه بندگانش او و پدر و مادر را با هم سپاس گويند پس هر كس پدر و مادرش را شكرگزار نباشد و سپاس آنان را به جاي نياورد ، خداي خويش را هم سپاس نگفته است .
او به والدينش بيشتر خدمت مي كرد
فرزند نكوكار را بايد بيشتر دوست داشت و آنكه را كه به والدينش ، محبت و نيكي افزون مي كند ، بايد زيادتر به وي توجه كرد .
روزي برخي از ياران امام صادق (ع) در حضور او بودند يكي از آنان گفت : فرزندم اسماعيل در حق من ، بسيار احسان و خوبي مي كند . امام فرمود : من فرزند تو را قبلاً هم دوست مي داشتم ولي اكنون علاقه ام به او بيشتر شد .
رسول خدا (ص) يك خواهر و يك برادر رضاعي ( شيري ) داشت . روزي خواهر نزد پيامبر آمد وقتي نگاه آن حضرت بر او افتاد با شادماني از جا بلند شد و پتو براي او بگسترد و وي را روي آن بنشانيد و با خوشحالي و روي خندان سرگرم گفتگو با وي شد . پس از مدتي او بلند شد و رفت . اتفاقاً برادر، نزد رسول الله (ص) آمد اما پيامبر ، آن احترام و پذيرائي كه از خواهرش كرده بود از برادر نكرد . علت را از ايشان پرسيدند در پاسخ فرمود : خواهرم بيشتر از برادرم ، در خدمت به پدر ومادر كوشا بود .
حق مادر سنگين تر است
آيا مي دانيد كه حق مادر واجب تر و اداي آن دشوارتر است ؟ در آثار اسلامي ما ، علت اين امر چنين بيان شده : مادر ، فرزندش را ماهها در شكم خويش نگاه داشته كه احدي جز او نتواند چنين كند. او با چشم و گوش و ديگر اعضايش در حفظ و حراست طفل مي كوشد و از اين كار ، بسيار خشنود هم هست .او ماهها با درد و زحمت ، تو را حمل كرده و با رنج و شكنجه ، او را مي زايد و راضي مي شود كه خود گرسنه بماند ولي او سير باشد ، گرماي آفتاب را تحمل مي كند تا او در زير سايه بيارمد. پس به همين مقدار بايد مادر را سپاس گفت  و به وي احسان و خوبي كرد .
شخصي نزد پيامبر اسلام ( ص ) آمد و راجع به احسان و نكويي به والدين سئوال كرد . رسول خدا سه نوبت فرمود برو به مادرت خدمت و نكوئي كن و بار چهارم پدر را يادآور شد .
و مردي ديگر كه بسيار معصيت آلود و گناهكار بود نزد پيغمبر آمد و گفت : آيا اميد نجات و بخشايش براي من هست ؟
پيامبر فرمود : آيا پدر و مادرت زنده هستند ؟
مرد گفت : اي رسول خدا ! فقط پدرم زنده است .
پيامبر فرمود : برو به او خدمت ونكوئي كن و با وي خوش رفتاري نما .
آن مرد راه افتاد و رفت ؛ ولي پيامبر همچنان مي فرمود : اي كاش مادرش زنده بود !
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: نوع دوستی, رفع نیاز مردم, زکات, ارزش برطرف کردن حاجت مومن, رحمت, علی وکمک به بندگان, شادکردن خدا, اجروپاداش, خدمت به مردم, نعمت الهی, نیکی به پدرومادر, دعای پدرومادر, اجابت دعای پدرومادر, رضایت والدین, نگاه مهرآمیز, نگاهی که عبادت است, بی حرمتی به پدرومادر, سپاس خدا وسپاس والدین, حق مادرسنگین تراست, ,
نويسنده : علی